O szwagrze wagi ciężkiej i zerwanym łańcuchu
Dawno temu, gdy pojawiły się pierwsze wypożyczalnie rowerów elektrycznych, sami korzystaliśmy kilkukrotnie z usług jednej z nich, zlokalizowanej w Karkonoszach. Raz nasz szwagier, zawodnik wagi ciężkiej, przy ostrym podjeździe zerwał łańcuch. Było to niedługo po wyjeździe z wypożyczalni. W ciągu kilkunastu minut właściciel podjechał busem, zdjął z paki drugi, sprawny rower, wręczył szwagrowi, a uszkodzony wrzucił na pakę. Po powrocie z wycieczki rozliczyliśmy się po prostu za zerwany łańcuch.
Uważamy, że tak właśnie powinien postąpić właściciel wypożyczalni i zbijamy temu panu wirtualną piątkę nawet po tylu latach (niestety nie polecimy Wam jego firmy, bo przestała działać).
Wzięliśmy sobie jednak to wzorowe zachowanie do serca i chcemy Cię zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, abyś i Ty miał dobre doświadczenie z naszymi rowerami!
Czy rower może przestać działać?
Sprawny technicznie i naładowany rower elektryczny NIE PRZESTANIE DZIAŁAĆ.
Większości problemów technicznych jesteśmy w stanie zapobiec prowadząc regularny serwis naszego sprzętu (podstawowe układy sprawdzamy po każdym wypożyczeniu!).
Ale to nie znaczy, że:
- na sto procent rower nie posiada jakiejś ukrytej usterki (na 99% nie posiada, ale margines błędu istnieje).
- jakiś błąd użytkownika albo pułapka na trasie nie spowoduje awarii.
Jak to mówią, wypadki chodzą po ludziach.
Skoro nie da się sprawić, aby się nigdy nie przytrafiały, najważniejsze jest to, jak się zareaguje!
Jak coś się stanie na trasie i potrzebna jest naprawa lub ewakuacja to można liczyć na sprawną pomoc – sprawdzone! (Michał)
Rowery super przygotowane, po zgłoszeniu usterki szybka wymiana sprzętu. (Adam)
Poniżej dowiesz się, co może się stać oraz jak będziemy mogli Ci pomóc, jeśli (odpukać) jednak coś się stanie.
Najczęstsze przypadki i jak ich uniknąć:
Rower się przewrócił.
Gdy podczas jazdy następuje wywrotka czy zderzenie z drzewem, najczęstszą usterką jest zgięcie haka przerzutki albo uszkodzenie przerzutki. W uproszczeniu: element uległ mechanicznemu uszkodzeniu i nie będzie dobrze zmieniał przerzutek. Łańcuch może zacząć spadać i spowodować dalsze uszkodzenia. Wymaga naprostowania haka lub nawet jego wymiany, bądź wymiany przerzutki. Jeździj rozważnie i staraj się nie dopuszczać do upadku (głównie dla własnego bezpieczeństwa).
Rower mógł się też przewrócić stojąc: zapewne dlatego, że niezbyt fortunnie go oparłeś o drzewo czy ścianę. Jeżeli w rowerze nie ma nóżki: lepiej, aby odkładać go na ziemię, zawsze napędem (przerzutką) do góry.
Patyk wkręcił się w napęd.
Jeżeli jedziesz po leśnej drodze, na której leżą luźne gałęzie, istnieje duże ryzyko, że któryś „wstanie” i wkręci się w szprychy lub (co gorsza) w napęd. Aby zminimalizować ryzyko awarii (i wywrotki) pamiętaj o dwóch rzeczach: zawsze przejeżdżaj gałęzie w poprzek, a gdybyś podczas jazdy poczuł opór na pedałach (nagle nie chcą się kręcić), natychmiast się zatrzymaj i zobacz, co się stało. Nigdy nie próbuj naciskać na nie siłą!
Łańcuch spadł.
Z reguły łańcuchy w rowerach nie spadają same, powodem może być skrzywienie mechanizmu przerzutki po uderzeniu o wystającą przeszkodę, często kamień. Gdyby coś takiego się zdarzyło, zatrzymaj się i skontaktuj się z nami, pomożemy.
Co, jeśli przebiję oponę?
Jedną z częstszych niespodzianek podczas jazdy na rowerze jest „złapanie gumy”. Przezorny i doświadczony rowerzysta zawsze nosi ze sobą zapasową dętkę i łyżki do opon, aby samodzielnie poradzić sobie na trasie z tym problemem.
My jednak nie będziemy tego od Ciebie oczekiwać.
Po pierwsze: wszystkie nasze rowery jeżdżą „na mleku”.
To potoczne określenie na system bezdętkowy. Wewnątrz opony nie ma dętki, a sama opona jest bezpośrednio napompowana powietrzem. Do opony przed napompowaniem wlewa się specjalne mleczko uszczelniające. Pozostaje ono płynne i chlupie sobie (niezauważalnie) w oponie, dopóki nie pojawi się w niej jakiś otwór. Wtedy mleko pod wpływem ciśnienia wydostaje się na zewnątrz, a w kontakcie z powietrzem koaguluje i zakleja dziurę. Może się zdarzyć, że w ogóle tego nie zauważysz, a może będzie trzeba taką oponę dopompować, gdyż w międzyczasie ciśnienie spadnie zbyt nisko, żeby kontynuować jazdę. W ostateczności, gdy rozcięcie będzie za duże, mleko sobie z nim nie poradzi i trzeba będzie ręcznie skleić albo nawet wymienić oponę. Tak czy siak, bezdętkowe opony są dużo bardziej „bezobsługowe”.
P.S. Możemy taki system założyć w Twoim rowerze w ramach naszego serwisu.
Po drugie: pomożemy!
Jeśli mimo wszystko w Twoim rowerze powstanie flak, nie próbuj jechać dalej. Możesz spowodować większą awarię w postaci zniszczenia obręczy koła. Zadzwoń, a będziemy Cię ratować.
Nawet przebita opona podczas jazdy nie była problemem. Właściciel bardzo pomocny, przeprowadził super szybki serwis i mogliśmy dalej jeździć. (Krzysiek)
Złapaliśmy gumę w jednym z naszych rowerów , Pan z wypożyczalni po 20 min. przyjechał i naprawił koło. (Ines)
Serwis awaryjny krok po kroku
- Jeśli rower nie działa prawidłowo: źle zmienia przerzutki, źle hamuje, wydaje nieoczekiwane dźwięki, wspomaganie silnika przestało działać czy z opony zeszło powietrze: ZADZWOŃ pod numer +48 573 515 977
- Przedstaw problem. Jeśli nie uda się go rozwiązać przez telefon, przyjedziemy!
- Wybierz odpowiednie miejsce, w którym możemy się spotkać. Pamiętaj, że musimy tam dojechać samochodem! Podaj nam lokalizację.
- W miarę możliwości naprawimy usterkę na miejscu lub zamienimy rower na nowy.