fbpx

Od czego zależy cena wypożyczenia roweru?

Wyobraź sobie wypożyczalnię samochodów na lotnisku. Mają zarówno małe, miejskie autka, jak i wysokiej klasy samochody z wyposażeniem premium. Na każde z tych aut znajdzie się chętny, bo użytkownicy mają różne potrzeby. Jedni chcą się tylko dostać z punktu A do B i zapłacić jak najmniej, a wygoda i wygląd auta nie mają dla nich znaczenia. Inni potrzebują czegoś większego i bardziej komfortowego. Cena wypożyczenia będzie te cechy odzwierciedlać.

Rowery w wypożyczalniach też się od siebie różnią.

Co ma wpływ na cenę wypożyczenia roweru?

  • zawieszenie (amortyzacja). Rower może nie mieć w ogóle amortyzacji (np. rowery miejskie, szosowe), może mieć tylko amortyzację przednią (mówi się na takiego „hardtail” albo „sztywniak”), a może mieć pełne zawieszenie (amortyzowane obydwa koła, tzw. full suspension, lub w skrócie „full”). Chyba łatwo sobie wyobrazić, że full posiada więcej części, a więc jest droższy w zakupie i droższy w serwisowaniu (więcej łożysk do wymiany, więcej komór powietrznych, tłumików olejowych, więcej uszczelek…).
  • silnik. Zwykły rower nie ma silnika, jedzie jedynie za pomocą siły mięśni użytkownika. Rower elektryczny ma silnik wspomagający jazdę, a te silniki też są różne. Mogą być zamocowane centralnie (w korbie) lub w tylnej piaście (w kole), mają też różne technologie zastosowane przez różnych producentów. Wszystkie nasze rowery jeżdżą na niemieckich silnikach Bosch, które są stosunkowo drogie, ale mało awaryjne i wyjątkowo intuicyjne w obsłudze dla użytkowników.
  • bateria. Każdy rower elektryczny musi mieć baterię (akumulator). Nie zawsze ją widać gołym okiem: we współczesnych modelach schowana jest w ramie. Baterie różnią się od siebie pojemnością. W uproszczeniu: im większa bateria, tym na dłużej starczy (ale też więcej waży). Cena wypożyczenia roweru może więc (i powinna) zależeć od pojemności baterii. Kierując się doświadczeniem wybraliśmy rowery o bateriach 500 i 625 Wh.
  • waga. Na właściwości „jezdne” roweru znaczny wpływ ma waga. Zależy ona od użytych komponentów. Staramy się, aby nasze rowery miały jak najmocniejsze i najlżejsze komponenty ($$$) takie jak zawieszenie, koła, często karbonowe ramy. Jednocześnie istotne jest, żeby waga całkowita roweru wynosiła nie więcej niż 25 kg, co pozwala zachować maksymalną zwinność i łatwość operowania rowerem.
  • inne komponenty. Jak już się pewnie domyślasz, są też różne typy przerzutek, hamulców i innych elementów roweru. Bez wchodzenia w szczegóły, jedne są droższe, inne tańsze. Ich cena jest wprost proporcjonalna do jakości, bezpieczeństwa i wygody użytkowania. My wybieramy wysokiej klasy komponenty, bo wiemy, że to dla wszystkich sytuacja win-win. Ty jeździsz wygodnie i bezpiecznie (i nie musisz koniecznie znać się na tym, która część to sprawia), a my mamy sprzęt, który rzadziej się psuje, podlega serwisowi i lepiej wygląda. Bonus: KAŻDY nasz rower ma zdalnie regulowaną sztycę, a to ciągle rzadkość w turystycznych wypożyczalniach!
  • regularny serwis. Szkoda, że tak jest, ale w wielu miejscach rowery nie są regularnie serwisowane. Taka sytuacja często ma miejsce w miejskich/gminnych wypożyczalniach czy obiektach zakwaterowania. Właściciel po prostu nie ma do tego ani głowy, ani pracowników. Dobre wypożyczalnie robią przegląd roweru po KAŻDYM WYPOŻYCZENIU. Trzeba sprawdzić i ewentualnie wyregulować hamulce i przerzutki, wyczyścić i nasmarować łańcuch, wymienić zużyte części (klocki hamulcowe, opony) i na bieżąco naprawiać usterki. O umyciu roweru już nie wspominamy. To wymaga pracy, a czas to $$.
  • dostosowanie sprzętu do użytkownika. Mamy nadzieję, że wypożyczalnie typu „tam stoi sprzęt, proszę sobie coś wybrać” już dawno odeszły do lamusa. Nie ma czegoś takiego jak rower dla każdego. Dlatego my mamy rowery w różnych rozmiarach (i o różnej geometrii czy wielkości kół), a dla każdego jeźdźca regulujemy ciśnienie w zawieszeniu, oponach, wysokość siodełka i inne „drobiazgi”, które mają wpływ na bezpieczeństwo i wygodę.

Podsumowując:

tańszy rower droższy rower
np. tylko z przednim zawieszeniem full suspension
bez silnika lub tańszym silnikiem z droższym silnikiem
z mniejszą baterią z większą baterią
na słabszych komponentach na wysokiej jakości komponentach
serwisowany w najlepszym wypadku kilka razy w sezonie serwisowany po każdym wypożyczeniu
bez dostosowania do użytkownika indywidualnie dobrany i dopasowany